Gipsy SS interjú - ''Kellett egy név, ami jó geci!''


Bíbelődtem valami bevezető féleséggel, de meggondoltam magam. Ez egy interjú a Gipsy SS-szel!

A Gipsy SS-ben mindenkinek több zenekara van, mi motivál arra, hogy egy harmadik, vagy negyedik zenekart is elkezdjetek?

Börzsi: Engem mindig az motivál, hogy van ez a Hardcore és ezt minél jobban kibővíteni. Nekem alapból nagyon sok minden belefér ebbe a körbe, a nagyon furától, a nagyon zajoson át a végtelenül letisztultig és/vagy nyomasztóig. A Gipsy SS-el én valami olyan képzeltem el, amit még nem csináltam a barátaimmal.

Bandi: Ha tehetném, csinálnék 10 zenekart is. Sokféle zenéhez lenne kedvem, bár valószínűleg mindig valami punk beütésű sülne ki belőle. A legfontosabb, hogy élvezzem és hozzá tudjak tenni amennyit tudok, meg amennyit kell.

Maci: Maga a tény, hogy egy teljesen új dolgot csinálunk. Nem szeretnék soha, egy tucat ugyan olyan zenekart. A punk kreativitását pont az adja meg nekem, hogy különböző zenekarokban különböző hangszereken létrehozok, vagy hozzá teszek valamit az adotthoz. Egy jól működő zenekarban a közös kémia sokkal fontosabb, mint az összesített hangszeres tudás. Így könnyebben tudok elrugaszkodni a valóságtól, hogy megteremtsem a saját elképzeléseimmel a saját világom, és nem érzem azt, hogy magamat ismételve futom ugyan azokat a köröket. Ezek tökéletlen, de jól működő formák számomra minden zenekarban, amiben bent vagyok. Önfejlesztés és folytonos megújulás. Ez a motivációm mindenre, amit csinálok. Rengeteg tervem van arra, milyen zenekart szeretnék még a jövőben, de nem vagyok a tömeggyártás híve.

Vini: Egy-egy új zenekar alapításánál mindig az mozgat, hogy van bennem valami plusz, amit a meglévő zenekaraim által kialakított hangzásvilágba nem tudnék beilleszteni, de mindenképpen érzem belül a potenciált, hogy azt valamilyen formában kiadjam magamból.

Mit jelent az SS a zenekar nevében? :)

Börzsi: Amikor hoztam nem volt semmi mögöttes tartalom meg ilyenek. Kellett egy név ami jó geci, szerintem elég fasza. Múlt hónapban megkaptuk hogy váltsunk nevet, mert bár a zene nagyon jó, de így sosem fogunk befutni. Szóval marad a név :(

Bandi: Polgárpuki! Megbotránkoztató lehet, kérdés, kinek melyik része.

Maci: SchutzStaffel!

Vini: Ha nem azt nézzük, hogy az SS önmagában minek a rövidítése, hanem, hogy számomra mit jelképez, akkor a zenekar teljes neve számomra azt a paradoxont reprezentálja, azt az önmagának ellentmondó, önmagát meghazudtoló gondolkodásmódot ami rengeteg emberben megnyilvánul a környezetük felé tanusított hozzáállásukban. Akár politikai, akár magánéleti kontextusban. De nem szeretném túlmagyarázni, a lényeg, hogy figyelemfelkeltés szempontjából szerintem tökéletes név.

Milyen fogadtatása volt  a zenekarnak, a szövegeknek?

Börzsi: Annyira sosem volt mérvadó hogy valakinek tetszik-e amit csinálunk vagy sem, de nyilván van pár olyan ember akinek érdekel a véleménye, azok érdekelnek. Szerintem mindent összevetve amúgy pozitív a fogadtatás. Gitárzene kell a népnek.

Bandi: Meglepően jó, ahhoz képest, hogy magunknak zenélünk mindig és Maci is saját élmények alapján írja a legtöbb szöveget. De nyilván így a legőszintébb és ezt mindig érezni a zenén.

Vini: Én eddig személyesen csak pozitív visszhangot hallottam, ami abból a szempontból meglepő, hogy ez az a zenekar, amelyben a legkevesebb időt töltjük el a dalok struktúrájának felépítésével a többi zenekaromhoz képest. Bár talán épp ez a spontaneitása teszi érdekessé.

Ha jól tudom ez egy egykoncertes projektnek indult,mikor kijött az első demo, ki is írtátok első és utolsó koncert a DiE előtt volt... miért folytattátok mégis?

Börzsi: Amikr a DiE-t leszerveztem Szombathelyre kellettek zenekarok. Az nem is volt kérdés hogy a Youth Violence-szel játszunk, de más nem volt helyben. A Mysterious Ritual meg a Zsibbadás pont előtte játszottak ugyanitt, őket nem akartam. Igazából a Gipsy SS tagsága megegyezik a WSVRS tagságával, elmondtam hogy szeretnék egy zenekart csak erre a bulira és mindenki lelkes volt. Hétfőn volt a koncert, egy héttel előtte hétfőn nekiálltunk, a koncert előtti nap vasárnap pedig felvettük a demót. Aztán valahogy úgy alakult hogy Fefiék szóltak hogy király lenne ha játszanánk még egy bulit Bp-n mikor kijött a Berosszulás 7". Úgy emlékszem hogy sokat nem agyaltunk rajta, meg amúgy is, az összes fos zenekar újjáalakul, ez felfogható annak is hogy ezzel így azt mondjuk hogy leszophat az összes.

Bandi: Túlságosan élveztük, hogy ne folytassuk, meg jöttek is pozitív visszajelzések.

Vini: Börzsi jött az ötlettel egy héttel a koncert előtt, hogy hozzunk össze addigra egy zenekart néhány számmal. Egy koncert, egy demo és ennyi lett volna a történet. Aztán mikor kaptunk további meghívásokat lelkesen elfogadtuk, miért ne, mi is élveztük a koncertet, és a számokat is. Ráadásul egyfajta görbe tükröt is mutat ennek a jelenleg futó újraalakulási hullámnak.

Miről szól a Hardcore című számotok?

Maci: A baszásról

Vini: A punk/hardcore megerőszakolásáról.

Akkor a GSS már teljes értékű zenekarként működik? Lesz új valami, valamikor?

Börzsi: Igen, jelenleg teljes értékű zenekar. Az új cucc a kanyarban van, idén biztosan kész lesz. Nem kiabálom el, de lehet hogy lesz tengerentúli kiadás. Ha nem, akkor egy split egy hazai bandával így is, úgy is fix.

Bandi: Szerencsére még nem fogytunk ki az ötletekből, egész könnyen mennek a dolgok, idén mindenképp kijön valami.

Maci: Lumpynak nagyon tetszett az első két felvételünk, ezért írt, hogy cseréljek vele lemezeket kazettákra. Váltottunk azóta néhány levelet, és szóba került, hogy kiadna egy új anyagot 7”-en, ha tetszik neki.

Vini: Igen, mondhatni, hogy teljesértékű zenekar vagyunk, rendszeresen próbálunk és új számokat írunk. Hamarosan kész is lesz az új anyag, amint elkészülünk a számokkal. Ami a felvételt és a dalokat illeti az alapkoncepció nem változik, bár zeneileg lehet némileg pszichotikusabb lesz az előzőekhez képest, majd meglátjuk hogy alakul.

Te, személy szerint, miért és hogyan kezdtél el zenélni? Hogyan kerültél ebbe a közegbe?

Börzsi: A közegbe a punk zene miatt kerültem 14 évesen. Elmentem egy akkor jónak számító koncertre, ahol láttam szórólapot hogy még abban az évben lesz SCHC. Elmentem arra is és onnantól kezdve így ez valahogy alap volt. Tetszett a zene, a közeg is. A hangszeres része is innen jött. Először csak doboltam, aztán így próbáltam és próbálom továbbra is tágítani a kört.

Bandi: Az első zenekaromnak nem sok köze volt a punkhoz, pedig gyerekkorom óta csak azt hallgattam. Vinivel találkoztam először, aki ezen a színtéren mozgott, előtte nem is ismertem senkit. Aztán kellett egy basszeros a WSVRS-be és akkor kerültem bele én is.

Vini: Általános iskolában álltunk neki páran az osztályban punk zenét hallgatni, kazettákat és CD-ket cserélni egymás közt, majd mikor elkezdtünk koncertre járni a közeg közösségcentrikus mivoltának köszönhetően kezdett el egyre inkább bővülni az ismerettség és a baráti kör. Eközben a koncertlátogatások sorozata adta az inspirációt, hogy az alkotás ezen módját válasszam gondolataim felszínre hozásához. Később miután zenélésre adtam a fejem, egy idő után valahogy természetes részévé vált az életemnek.

Sok féle zenét hallgatsz, prog-rock-tól  a black metal-ig, mégis a punkhardcore  áll Hozzád a legközelebb. Mit jelent Neked a punkhardcore?

Börzsi: Jelenleg azt a környezetet ahol jól érzem magam, mindenféle színjátszás nélkül. Ad egy biztos pontot. Felesleges túlmisztifikálni.

Bandi: A punk meg a hardcore volt mindig az a dolog, amivel leginkább azonosulni tudtam. Mikor még nem is ismertem senkit, aki ilyet szeretett volna, akkor is otthonomnak éreztem.

Maci: Lehetőséget, arra, hogy bármit valóságossá tegyek a saját elképzeléseim szerint, amit hiányolok, de szeretném létezővé tenni. A színtér formálódik, mert a világ is formálódik, és aki 30 évvel ezelőtt megbukott korhadékokhoz ragaszkodva akar reagálni, az tegye. De ne várja el tőlem egy oldschool arc sem, hogy komolyan vegyem a rasszista hozzáállást vagy a lenéző fellengzős modorát, mert van egy közös képe valakivel, aki innen Magyarországról szinte elérhetetlen.  Ebben az a legfontosabb, hogy régi elavult/nem tökéletes dogmákat felváltsanak újak. Különböző individuumok hoznak létre különböző perspektívákból egy új saját világot. Az újat, mindig egy régire építik, és pont ez a lényeg. Miért kellene mindig mindenkinek ugyan azt csinálni, ugyan úgy? A különbségeink sokkal nagyobb motiváló erővel bírnak, mint az, amiben egyetértünk. Mégis az egyetértésre törekszünk amikor közösségként csinálunk valamit.  Nekem ez a hardcore punk. Minden valóságossá válhat, sőt minden el is pusztulhat egy pillanat alatt, az számít, hogy őszinte rajongásból, perverz vizionálásból, teljesen önszántából akarjon az ember alkotni, ne valami megfeszített önigazolási kényszerből.

Vini: Röviden és tömören számomra annyit jelent, hogy zenés formában osztjuk meg egymással érzéseinket, mondanivalónkat a környezetünkkel kapcsolatban, amely környezet lehet belső, külső, lokális vagy globális. Fő szempont, hogy a véleménynyilvánítást külső tényező érdekből nem befolyásolja. Mindezt akkora energiával párosítva, amely az embert azonnali tenni akarásra készteti.

Milyennek látod most a színteret?

Börzsi: Szerintem mostanra nőtte ki magát igazán. Lehetett olvasni, hallani hogy mennyivel másabb külföldön, ez vagy az mennyivel jobb ott. Szerintem most már itthon is ugyanilyen jó, vagy ha még nem is mindenképpen a jó úton halad. Mind koncert és koncertszervezésileg, mind zenekarilag, mind hozzáállásban.

Maci: Idővel elpusztult bennem az egyetemes unity gondolata és érzése, és azóta sokkal jobbnak.

Vini: Egyre több a koncert és a zenekar szerte az országban és úgy látom a színtéren részt vevő személyek is számíthatnak egymás segítségére. Ha ez a tendencia a jövőre nézve is megmarad, akkor szerintem nem lesz gond.

Mióta részese vagy miben változott szerinted a színtér?

Börzsi: Az a színtér aminek úgy gondolom, hogy én is részese vagyok szerintem pozitív irányban változott és ennek nagyon sok köze van ahhoz hogy a fiatalabb korosztály egy kicsit jobban átvette az irányítást, de persze ehhez kellett az is, hogy az idősebb generáció tudjon változni és nyitottabb legyen. Ami nem kis teljesítmény. Volt ami volt, biztos király volt, de ideje túllépni rajta. Nem kell átlépni és elfelejteni, csak utat engedni ennek is.

Maci: Talán egyre kevesebb azoknak az embereknek a száma, akik mindig csak elvenni akarnak abból, ami van, hogy hozzá tegyék ahhoz, ami nincs. Talán.

Vini: Egyre több helyen látom, hogy fiatalok koncertszervezésbe vágják fejszéjüket kihasználva a rendelkezésre álló körülményeket, melyet környezetük szolgáltat. Ezen felül rengeteg számomra eddig ismeretlen zenekarnévvel találkozok, ami pozitív, most eltekintve attól, hogy egyes zenekarok mennyiben vagy mennyiben nem járulnak hozzá a színtér zenei diverzitásának növeléséhez.

Ha van ilyen, akkor min változtatnál?

Börzsi: Jelenleg nekem így jó. Vannak dolgok amik még csak most kezdték el igazán bontogatni a szárnyaikat. Meglátjuk hogy sül el, addig maradjon meg legalább ennyire jónak!

Vini: Ha van is olyan pontja a színtérnek amellyel nem tudok azonosulni, vagy nem kívánok benne részt venni, akkor abban egyszerűen nem veszek részt. Bár elmondhatom, hogy pillanatnyilag jóval több a pozitív tapasztalatom, mint a negatív, szóval jól érzem magam a színtér jelenlegi állapotában. Majd meglátjuk az évek során ez milyen irányba, milyen ütemben halad tovább.

A Youth Violence-szel szerepeltetek az Orbán népe válogatáson, a GSS-nek is vannak politizálós szövegei...fontos, hogy egy punkhardcore banda állást foglaljon,kritizálja a hatalmat?

Börzsi: Állást foglalni nem kötelező, de saját részről szeretem ha egy banda foglalkozik az aktuálpolitikával. Az hogy milyen formában, az az adott személy(ek)re van bízva. Ki így, ki úgy. De azt a fasszopást ami egy-egy eszmerendszer körül van, azt nem értem és nem is tudom elfogadni.

Maci: Lehet, hogy nem mindig szükséges a direkt támadás, és nem hiszem, hogy létezik ilyen alap konszenzus, hogy a punkoknak márpedig kötelező az aktuális politikával foglalkozniuk. De senki nem engedheti meg magának, hogy ne reagáljon a mindennapjait érintő történésekre. Nem engedheti meg magának senki, a környezetében folyamatosan zajló destruktív elnyomás semmibe vételét, vagy hogy kizárja magát az őt körülölelő, és minden cselekedetét befolyásoló sodrásból. Aki nem hajlandó erre, az nem biztos, hogy buta, de a saját életét/fejlődését megrekeszti. Régen minden szebb volt szintű szentimentalizmus vs. abszolút élet diverzitás.

Vini: Úgy gondolom, ha társadalmi problémákról, ha az egyén és a közösség tagjai közti kapcsolatrendszerről, egymásra gyakorolt hatásairól alkotunk véleményt, abban akarva-akaratlanul központi szerepet tölt be az a mögött álló, azt nagy mértékben befolyásoló politikai rendszer és az irányítást végző hatalom. Így teljes mértékben helytállónak találom, ha egy punk-hardcore banda az irányítási feladatokkal megbízott személyek tevékenységét kritizálja, mivel napról napra olyan döntéseket hoznak melyekben mindannyian érintettek vagyunk.

És végül: a Hardcore halott? :)

Bandi: Nem.

Vini: Akiben felmerül a kérdés, valamit nem jól csinál.

Börzsi: Igen!

demo 1.
demo 2.




Comfortably Punk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése